Tuesday 1 September 2015

Maksud Ekonomi dan Jenis-jenis Ekonomi

 Definisi  Ekonomi 

Menurut penjelasan yang telah diberikan oleh Parta Setiawan(2015), Abraham Maslow mentafsirkan maksud ekonomi sebagai salah satu bidang pengkajian yang mencuba menyelesaikan masalah keperluan asas kehidupan manusia melalui penggemblengan segala sumber ekonomi yang ada dengan berasaskan prinsip serta teori tertentu dalam suatu sistem ekonomi yang dianggap efektif serta efisien. 

Contoh Bentuk Graph untuk Menggambarkan Pertumbuhan Ekonomi
Jenis-jenis Ekonomi 

Bidang ekonomi dapat diklasifikasikan kepada tiga kompenen utama. Pertamanya, sistem ekonomi kapitalis yang diatur oleh kekuatan pasar berdasarkan permintaan dan penawaran. Hujahan seperti perekonomian akan berjalan dengan baik apabila pengaturannya diserahkan kepada mekanisme pasar atau mekanisme harga” juga diperkatakaan oleh Adam Smith (1759).Teori ini kemudian dikenal dengan sebutan The Invisible HandsSistem ekonomi pasar banyak dianut oleh negara-negara di Eropah Barat dan Amerika Serikat. Harga tergantung pada permintaan dan penawaran pasar, adanya persaingan bebas, bersifat terbuka dalam mencari keuntungan, modal berperan penting, hak milik perseorangan diakui campur tangan pemerintah yang sangat minim dalam perekonomian. 

Seterusnya, sistem ekonomi sosialis banyak dianuti oleh negara-negara di Eropah Timur, China, Korea Utara, dan beberapa Negara Amerika Latin. Sumber daya dan alat produksi dikuasai oleh negara untuk menepati kehendak masyarakat, perencanaan disusun oleh pemerintah pusat, inisiatif dan hak milik perseorangan dibatasi. Mengikut pandangan  Bandi Krisbandi (2014)sistem ini telah membolehkan sesebuah negara tersebut menguasai sumber daya dan alat produksi yang dilakukan.

Di samping itu, sistem ekonomi campuran ialah perpaduan antara kedua-dua sistem yang dinyatakan sebelum ini sebagai alternatif untuk mengurangi kelemahan yang timbul dari kedua sistem ekonomi tersebut. Sistem ini mewujudkan campur tangan pemerintah dalam bidang ekonomi, pihak swasta, barang modal dan sumber daya yang penting. 

Cubalah imbas kembali berapakah jenis ekonomi yang wujud sampai hari ini. Apakah ciri-ciri jenis ekonomi tersebut?

No comments:

Post a Comment